01 March 2011

4th check up

hurrmm... cemane nak mula ek? dah lama tak blog, jadi ala2 kekok gitu... hahhahaha... bluwekk... ok. ok. harini ialah hari yang aku tunggu2 sebenarnya. sebab harini aku ada appointment check up anakku yang dah masuk minggu ke 20 yang bersamaan dengan 5 bulan. ngeeee..... eksaited. sebab nak tengok keadaan anak kat dalam nih. ye la, kadang2 aku ni macam lasak sket. sepatutnye setiap pergerakan kena hati2 untuk protect baby kat dalam ni kan... tapi aku ni kadang2 selalu macam eh eh cemane aku bleh selamber je bangun terus? patut la sengal2 je perot ni.. huhuhu... (eh, agak2 korang paham tak situasi yang aku maksudkan? miahahha.. hantam sajalah..)

so, kepergian la kami sOmi isteri ke PUSAT RAWATAN IZHAM yang sangat best itu.... (sebab dokto dia hensem. wakawakawakawaka...) haaa... ye... tau2... mesti korang cakap2 nape pusat rawatan (swasta), bukan klinik kesihatan (gomen)? (ke aku je yang terpikir2 korang cakap2 tapi sebenarnye korang rileks jer.... kuakakakka..) sebabnye aku dah tak larat nak gi menunggu kat klinik kesihatan tu... memang la periiiiii kannn, tapi lama sangat la........ ramai sangat orang... aku tak larat... biar la aku bayar sket janji puas hati... pehtu semua yang aku terpikir terpikir sebelum ni semuanya terjawab.. takde bila balik umah lepas check up pun still 'eh, apesal macam tu ek? eh, nape macam ni ek?' pehtu kena marah dengan en.sOmi sebab tak tanya kat misi/dokto. abeehhhhh.... diorang pun layan tak layan je aku ni.. aku nak tanya macam mana..dah la blur sebab tak jelas ape prosedur yang nak kena buat kan.... huhuhu.... pehtu lagi, tunggu berjaman-jaman semata2 nak wat benda yang simple... huuihhhhh.... tak kuat iman aku nak menunggu yerr... (hamek ko... ni kira luahan ke komplen ni?? ahhh... bior la...)

asalnye tak plan pun nak wat checkup kat swasta ni, tapi haritu time 3 bulan nak masuk ke 4 bulan, aku deman + batuk teruk giler... so, aku gi la kat klinik ni.. (klinik ni memang ada servis untuk aternatal) dan disebabkan aku tak penah scan aku pun gatal mulut cakap kat dokto kata nak scan.. dokto pun bagi sebab dah patbulan kan...

gedebak gedebuk, dokto suh aku baring. berdebar2 hokehh... aku pun tengok je la scanner tu dengan blur.. idok la aku paham ape yang kuar kat skrin tu kan... makanya jadi la drama swasta hari ini macam ni...

aku : oo... dia bulat lagi ek dokto..
dokto : eh, tak lah. tu kepala dia..
aku : (muka terkejut + blur giler tahap seratus.) ha??? kepala??

(dokto senyum2 hensem je tengok aku yang gelabah yo yo o ni. sambil tekan2 mendalah scanner dia)


*eh, tetibe aku terpikir. tajuk 4th checkup, tapi sekarang ni tengah citer pasal 3rd checkup. cemane? hua..hua..hua..kita kasi hantam lagi. ok, sambung drama swasta.*


dokto : ye la... dah ada dah... tengok ni tangan dia..
aku : eh! ha'ah la... dah ada tangan..
dokto : tu belah sana tu tangan kiri dia.. (anak aku tu macam tau2 je mak dia ni blur, so bila dokto usik sikit je dia dah kuarkan tangan dia la, itu la ini la...muahahaha... bagus2..)
aku : ooo... tu jantung dia kan... (terus eksen bila dah paham tengok scanner tu. hahaha..)

(pehtu dah dokto tengok aku eksaited semacam, dokto pun panggil la en.sOmi datang tengok sekali..en.sOmi aku lagi blur hokehhh.....diam je tengok. takde reaksi. aku tau mesti dia pun tak caya ape yang dia tengok. tengok muka pun tau dah. hahahaha...)

pehtu lagi dokto gerak2 kan lagi stick scanner tu..

aku : ehhhhhh..... kaki la.......... (kan aku kata, aku terus jadi eksen sebab dah paham mendalah tu kan.. kuakkakakaka....)
dokto : (macam biasa, senyum hensem je tengok aku) huuuiiiii.... tak berhenti gerak la baby u..
aku : (dalam hati - patut la mak dia tak larat.... dah macam tengah berenang dah aku tengok kaki dia) (hahhahahah... aku memang eksaited tahap lapanbelasratus hokehh...)

pehtu dokto terus wat procedure macam biasa preggy mummy wat checkup.. siap urine test, scan, ubat batuk + demam + antibiotik + obimin = harga yang sangat berpatutan dan berkemampuan bagi aku yang berpendapatan sederhana nihhh....tak sampai seratus pun.. so sebab tu la next checkup aku teruskan kat sini je...

harini, (dah stengah mukasurat baru nak masuk citer harini.. hahaha.. sila bagi laluan kat aku yang baru nak ringan jari ni..) ok, harini bila turun keta je aku dah senyum2 eksaited tak sabar nak jumpa dokto. giler menggelabah poyo aku ni. hahahha.. pehtu bila masuk je, dokto sambut aku sOmi isteri dengan senyum leborrr... lagiiiiiiiilahhhh aku eksaited... hahahahhahahahahahahahhaha... ok. jangan lempang, sila terima seadanya. =D  senyum je aku tengok dokto. rela je dokto watpe kat aku. nak check bp, aku terus senteng lengan baju. pehtu dokto suh aku baring lagi la aku terussss je baring. sebab nak scan kan... hahahhaha.... pehtu dokto tekan ting tong panggil esisten dia. tapi aku ni dah siap baring, turunkan sket kain nak scan. hahahhahahahahha.... giler punye menggelabah la ko ni mardhiyyahhhhh.................................. ngok ngek ngong semua lahhh !!!! (sila maafkan ahkak yerp)

kalini bila tengok scanner tu aku dah tak cakap apape dah sebab dah tau dah dokto nak watpe. kata eksen kannnn.... hik hik hik... bila dokto letak stick tu kat perot aku terus cakap dalam hati.. haa.. tu kepala.. dokto pun ukur2 pehtu tekan2 scanner tengok position lain plak.. aku pun cakap dalam hati lagi.. haa.. tu tulang belakang dia... terror kan aku... (sila bayangkan muka eksen aku.) tapi kali ni berkerut2 gak la aku nengok skrin tu.. sebab tak nampak sangat.. ala2 menyorok gitu... dokto pun kena gerak sana sini tekan2 sket perot aku nak nengok.. huhu.. ukur sana sini.. cari2 semua.. mana tangan, mana kaki, mana peha, mana tapak kaki.. tapi kan........ nebes gak aku sebab kalini baby macam tak aktif.. sebab aku tengok kaki dia tak berenang macam haritu.. hahahha... terusss aku cari mana jantung dia... dan.. alhamdulillah, jantung normal... so, ok la kan... agaknye tadi baby tido kot... cuma dokto kata kedudukan baby sonsang sket. tapi dokto kata lagi, takpe sebab ni baru lagi, lepas ni baby akan pusing2 lagi. lagipun uri kat atas, so benda ni normal. if sampai 36 weeks pun still macam ni baru lah kena concern lebih.. berat aku plak naik 1kg. bp, urine semua ok. Alhamdulillah............   ^_^    pehtu dokto tanya bleh amik darah tak arini? aku ni ok je sebabnye aku bayangkan amik darah yang cucuk ujung jari tu, sekali kau... dokto kuarkan picagari tu... aku telan liur je la.. kata dokto ensem yang wat keje kan.. rela je ok. hahhahahahhahaha... sangat pro dokto ni cari urat pehtu amik darah, tak rase apape pun. tau2 je dah siap. hihihihi... so, dokto terangkan semuanya normal ikut jangkaan.. nasihat itu ini.. pehtu dokto tanya ada apa nak tanya ke nak cakap ke.. (bagus tak dokto ni? kata boyo kan..huhu..) so, aku kata la aku still batok.. tapi kadang2.. dokto pun check dada, tekak semua.. dokto kata still boleh control, takyah amik ubat la... tapi boleh tak aku macam tak puas hati sebab nak ubat gak.. hahahhaha.. aku cakap ada kahak pagi2.. pehtu sekali sekala batuk, bleh tahan gak la kuat... so, dokto bagi ubat kahak je.. alaa.... aku nak ubat batok.... ok la, pehtu lagi set next appointment 1/4/2011. dokto kata ni bukan april fool tau.. kena datang jugak.. cakap sambil gelak2.. auwwww... bergurau senda lagi dokto ni dengan ai tau.... huhuhu...

sup sap sup sap amik ubat, bayar semua, kami pun balik. macam sebelum ni, tak sampai seratus pun walaupun ada blood test dengan ubat kahak... suka!  ^_^

** ok. sekian saja cerita harini. maap le ye citer harini pung pang kebabom je bunyi nye.. satu sebab memang betol ape yang aku citer ni dengan ape yang aku lalui. dua sebab saje nak kecoh lebih kat pn. tg. nora @ mek ku @ pegawai kat opis aku yang sama peknen ngan sama dokto ngan aku. (harap beliau baca entri khas untuk beliau ni ye...hahahhaha... larikkkkkkssssss.... )
.
.
.
.

2 comments:

  1. oiittt... giler panjang citer.. huhuh... jaga diri elok2..

    ReplyDelete
  2. hahahhaha... permulaan nak aktif balik nieh..ok.ok. ahad ni meh mkn mee kuah pak lang kat kjg.. ;)


    * to adikbadik yg bace entri nieh, sila tamo bgtau mem beso yg ai wat checkup kat klinik swasta yeh sbb ai tak larat nak terangkan dah. kuakakakakaka... *

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...