23 September 2011

NUR SAKINAH | 2 BULAN

Alhamdulillah... semalam, 22/09/2011.. Sakinah dah 2 bulan... semalam bawak g cucuk 2 bulan kat klinik.. Timbang berat, 4.7kg... naik 700gram dari bulan lepas... panjang, 57.5cm dari 56cm bulan lepas... ok la kann... huhu...

Perkembangan Sakinah 2 bulan :


 Dah pandai tengok tv
Sakinah sekarang dah tak macam sebulan ritu.. nyusu.. tepok tepok dodoi dodoi sket, tidoooo.... sekarang sakinah ade waktu berjaga... memula aku tak paham gak sebab asyik ngamuk je bila aku tidokan dia lepas nyusu.. ade sekali tu bila aku dah tak larat, aku biarkan aje dia baring kat tilam... eloookk je dia diam tengok tv.. oooo baru aku tau dia nak berjaga... tapi tak lama la... dalam 10minit.. (ke ade lebih lg?huhu..)  Ni maknanye jarak penglihatan sakinah dah berkembang... =D



 Kaannn... jarak penglihatan dia dah berkembang sebab aku tengok Sakinah dah  boleh fokus kat sesuatu.. kadang-kadang tu kita kat kanan dia pastu bergerak ke kiri.. mata dia akan ikut je pergerakan kita tu dari hujung ke hujung..


 INI YANG PALING AKU SUKA !!!
Seawal dalam pantang lagi Sakinah dah ajak 'bersembang'
lagi-lagi kalau ayah dia yang layan
kemain kuat lagi suara dia.. muka ceria habis! siap kaki ngan tangan dia bergerak-gerak. suka sangat la tu!! Ade satu hari tu kat umah mak mentua kat Slim River.. pagi okehh.. kul 2pg ke 3pg macam tu... Sakinah bangun.. biasa la.. aku bagi susu.. lepas bagi susu selalunye dia terus sambung tido... tapi hari tu, dia taknak tido.. siap meraung-raung kooo... pening kepala.. jenuh pujuk, dodoi.. tak jalan gak.. last-last en.sOmi kata kita tuam la.. kot-kot kembung.. so, bukak la lampu... elok nyala je lampu tu terus diam. aku pandang en.sOmi, en.sOmi pandang aku.. pastu pandang Sakinah, terus dia aaaawwwuuuu.... holoh holoh holooohhhh.... tanak tido tapi nak nyembang rupanyaaaa.... huahahahaha... aku ade rekod. lame gak la.. ayah dia la yang layan kan... aku perati je.. rehat, kumpul tenaga.. biar ayah dia layan sembang sampai penat dulu.. jap g karang dah penat mesti dia minta susu.. so, time tu baru ayah rehat sebab ayah takde susu nak bagi... hahahhahahahahahahah....


 Ini yang terbaru...
Takmau tido pagi.. Sakinah akan bangun kul 6pg untuk nyusu dan verak dan kemudia berjagaaaa jeeerrr.... bila ditidokan nescaya dia akan huwaaaaaaaa.....  =_='

so, opah dia rajin.. bawak Sakinah kuar umah bagi kena matahari pagi.. dah tanak tido kannn... jalan kanan sket.. jalan kiri sket... dah. masuk umah. nyusu, baru boleh tido.. 3 4 hari gak la macam tu... tapi start semalam tak dah... huhaaiii... aku plak risau.. risau bukan ape.. sebab sebelum ni Sakinah bangun pagi untuk verak.. bagus la kan 'membersihkan perot' pagi-pagi..tapi sekarang dah lambat sket timing dia..hmmm... apape je la.. asal verak... lagipun nyusu badan, takpe sangat kottt.... huhu


 Ni pun kira perkembangan Sakinah sekarang...
OK JE BILA DIBEDUNG
mungkin sebab aku ikat kuat-kuat so dia rasa macam kena peluk kottt... lagi satu, aku tertarik dengan cakap akak jiran sebelah umah aku tu... dia kata.. bedungkan aje.. memang dia akan melawan.. tapi lama-lama dia akan selesa dibedung.. lagi lena... cuma kita jangan cepat putus asa la... biar dia meronta.. dia meronta je, kita pelok lagi kuat.. sampai la dia tido... zzzzzzzzzzz............ MEMANG BERKESAN !!



 Ni pagi bila ntah... tengok la muka Sakinah ngan Opah. Ceria ok... aaawwuuu aaawwuuu dia nak bercakap.. melonjak-lonjak.. seronok kot.. tengok luasnye duniaaaaa......


 Oihhhh..... ini cucu Tok Wan ni...
dengan aku punyelah ngamuk, sekali tok wan amik terus diam koooo..... haha..


 Dipagi hari mau cucuk..
Mula-mula aku pakaikan sakinah baju Pink.. sekali kena tukar daa sebab lencun... huhu..


 Memula Sakinah ok...


 kemudian... huwaaaaaaaaa......  T_T
sedih aku tengok tapi buat-buat OK jerrr... huhu..
aku bukan sedih Sakinah kena cucuk.. tapi sian kat dia yang sebenarnye grumpy sebab diganggu waktu tidur.. kalau time nak cucuk sebulan ritu, tunggu dia bangun kul 9pg macam tu baru mandikan then baru gi klinik... ni tak.. pagi-pagi lagi (dalam kul 8pg kot) dah dimandikan dan terus ke klinik... tu yang dia macam gelisah je... huhu... sian anak ibu....


ditambah lagi lepas cucuk, kitorang gi jusco nak cari car seat. lagi lah kannn.... dah la sakit kena cucuk... tak dapat tido plak tu... huhaaaaiiiii...... akibatnye, balik umah tu sakinah mengamuk gilerrr...... tak boleh letak! terus menjerit macam nak terkeluar anak tekak.. haduhhhhh..... peringatan untuk diri sendiri lepas ni.


ohhh... ini kat baby room kat jusco cheras selatan.
first time aku guna baby room. good. selesa. luas dan bersih. bilik menyusu siap ada langsir lagi. good. good.


oiikkk... gambo dah abes?? huhuhu... ok. ape lagi perkembangan sakinah ek? hurrmm.. sekarang sakinah dah senang sikit la tido... tak jenuh nak berdodoi macam dulu... kadang-kadang tu letak macam tu je atas tilam dan dia akan lena sendiri.... cuma kadang-kadang letak macam tu je pun dia macam susah nak lena.. so, kita angkat.. tepok-tepok sket.. tak sampai 5 minit dah zzzzzzz....

Tido pun dah lama sket sekarang ni... dulu sejam skali bangun.. sekarang ade gak macam tu.. tapi dah jarang sangat... malam pun kadang-kadang aku bangun dua kali je untuk nyusu sampai kenyang dan terus sambung tido balik... Alhamdulillah......... moga berkekalan... baby kena tido banyak baru cepat beso....

Keperluan kuantiti susu Sakinah sekarang aku tak pasti sangat sebab dah jarangggg sangat bagi susu tepung.. sebab sekarang susu badan memang betol-betol mencukupi untuk sekali minum.. huhu.. ehhh ada. ada. ada bila ntah aku tinggalkan sakinah kejap ngan mak. bekalan susu perah takde so mak bagi susu tepung... mula-mula bagi 2oz.. tak cukup.. so bagi lagi 2oz baru cukup.. ok. sekarang sakinah minum 4oz. ok kot dengan berat dia sekarang... kan? kan?

 Itu je yang diingati sekarang ni.. now sakinah dah 2 bulan bersamaan dengan lagi sebulan aku start keje balik... ehhhh.... perlu kerja kerrrr?????  =_='


jangan lupe LIKE hari-hari yehhhh....

http://www.ourbestmoments.com.my/gallery-details/52518
 
 
http://www.ourbestmoments.com.my/gallery-details/48935

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...