09 March 2011

saya 21 weeks

ada apa dengan 21 weeks?
heh.. heh..
hati ni klik kat new post rasa nak nyembang tapi tatau nak naip ape.. boleh? hua hua hua
so.. sebagai preggy mommy wanabe, aku nak kepochi pasal diri sendiri je la.. sharing is caring kan... ngee.....


keseluruhan
di ketika 21 weeks ni (5 bulan), macam yang aku bagaitau sebelum ni.. alhamdulillah aku dah melepasi fasa2 lemah, lembik, lemau, makan, muntah, tidooooooo, terbaringggg, termenungggg, menangisss,  melepekkk, peninggg, sakit kepala dan seketurunan dengannya... huhuhu... alhamdulillah lagi sekali.. syukurrrr.....


perot
perot? hohooiiii..... dolu2 time 5 bulan kebawah, hari2 dok telepek kat atas meja opis tu sambil tangan kat perot.. dalam hati, bila la nak beso perot ni... takpun, nape perot ni? kejap kecik, kejap beso.. ye la kan... kita dah melepek tak tentu hala sekurang-kurangnya bila nampak perubahan perot tu macam pengubat la kan... hahahhaha... tapi tak bek tau berharap2 macam tu.. patut terima & bersyukur je.. saiz tak penting, yang penting baby dalam tu selamat, sihat dan sempurna... hohoho... insap aku... pehtu lagi aku letak kalender depan mata. bilang hari.. cepat la...... 5 bulan... aku siap tanda lagi kat tepi2 kalender tu, minggu ni minggu ke berapa.. minggu depan minggu ke berapa.. pehtu berzikir... cepat laaa habis hari isnin.. cepat laaa habis hari selasa... dan seterusnya.... hahahahhaha... giler teruk tak aku? bukan sebab eksaited tau.. tapi sebab akak2 opis ni kata masuk bulan kelima ni bersamaan dengan sihat/hilang mabuk.. so, aku macam nak cepat habis fasa tu sambil doa jangan la aku tergolong dalam golongan orang2 yang mabuk sampai deliver tu... huiiihhh ngeri hokehh... tu yang sekarang ni selalu bersyukur pehtu tak lupa doa kesihatan ni berkekalan... korang pun tolong doakan gak tau...  ^_^


bukti. kalender meja kat opis.



'uniform'
lagi pasal perot. sekarang ni perot ni dah membolat. kira sampai tahap bila jalan je ada orang tegur.. ehh..ehh..ehhhh... (sambil mata hala ke perot aku) aku plak yang malu.. dulu nak sangat. dah dapat malu plak. sungguh tak pandai bersyukur kau ni mardhiyyah! huhu... eh, bukan tak bersyukur tau... dalam diam aku bersyukur sangat2.......... cuma aku malu jeww..... ada gak yang tanya, bila nak start pakai 'uniform' ? aku macam.. erkk.. erkk.. nanti la dulu... comel lagi ni.. baju kurung pun muat lagi.. karang pakai 'uniform' nampak macam orang prot boncet jerkk.. lagi la malu ai tauuu..... ngeee ~ ~


jantina
ada orang bila masuk 5 bulan ni dah bleh nampak jantina baby dia.. tapi aku scan minggu lepas, tak nampak lagi.. huhu... so, kena la tunggu bulan depan untuk next appointment.. harap time tu nampak la yer sayang.... tapi, tak nampak pun takpe la... yang penting sihat kan... kan... part appointment ni pun aku selalu berzikir bagi cepat la sampai tarikh appointment tu... sebab bila ada appointment bersamaan ada scan.. hik.. hik.. aku suka scan sebab aku nak tengok keadaan anak dalam tu... jantina nombor dua.. sekurang2 nya bila scan, kita tau la... ok ke dia.. ektip ke dia.. selesa ke dia.. ohhh... kalau ikutkan hati ni, tiap2 hari aku nak scan.. agak2 terpikir je, nak amik scanner tu terus tengok.. ohhh... dia ok..... macam biasa.... ok dah. aku bleh sambung wat keje macam biasa. sebab aku ni kadang2 macam lupe plak yang aku ni ngandung. gerak sana sini tak beringat. ho ho ho... tu la kuasa Allah.... walaupun peringkat awal dulu aku lembik tak hengat, tapi berkat kesabaran & semangat en.sOmi + orang sekeliling aku dapat tempuh fasa2 tu sampai sekarang aku dah lupe plak momen2 tu... subhanallah.... terlalu besar kuasa Tuhan....


dupp!! dupp!!
apakah? ho ho ho ... tu aku rasa gerak2 dia kat dalam tu.. eh, boleh dipanggil gerak ke macam tu? hahhaha... aku selalu kompius okehhh... sebab tengah leka2 depan komputer tu blogwalking ke fesbuking ke king king king ke.... hihihi... tetibe je aku rase macammm.... gedebuk! (terkejut aku..) terus aku eh?!! otometik tangan aku ke prot. rase macam takde ape pun... ok la sambung ngadap komputer.. tetibe gedebuk! lagi sekali.. adoi laa... apo neh?? angin ke? tapi nape kuat sangat? pening2 aku pikir... aku rasa macam tu maknanya dia tengah watpe ek? golek2 ek? ke dia pun macam aku time nak tido.. jap2 karang pusing kiri.. jap2 karang pusing kanan.. pehtu telentang plak.. sebab aku rasa kadang2 tu macam rancak ok kat dalam tu.. macam tengah nari2 pun ada.. tengahari nak ke petang tu paling ektip.. lagiiiiiii ektip bila dah time nak makan... gedebak! gedebuk! kejap tengah.. kejap kanan.. ngamok lambat bagi makan ke ape? wakakkakaakaka...


aktiviti harian
alhamdulillah..... aktiviti harian dah macam biasa.. dah boleh mengemas.. dah boleh memasak.. dah boleh gi jalan2 jauh.. (dulu kalau boleh nak tidoooo je... dengan harapan bila tido tak rasa sakit apape.. kikiki... jangan ikut yang ni tau..) .. sekarang gi keje pun dah makeup2 dah... tak macam dulu, cleanser pun aku tak pakai.. malas ya hamat! time mandi tu aku sabun badan je.. syampu pun bila kepala dah gatal2 macam nak kelemumur baru teringat nak syampu... sampai kat opis orang dok kata aku peknen ni tak berseri langsung. selekeh. laki dia plak yang berseri2.. bleh gitu?? huahahahaha... tapi kan time tu aku macam tak kesah orang kata ape kat aku.. sebab aku lebih memikirkan diri sendiri yang tak berdaya itu... orang nak kata ape, kata la... tak daya aku nak pikir cemane nak cantik2 bagi seri2 tu... selagi aku dapat bangun tido siap2 gi keje tu pun aku dah bersyukur sangat2 dah time tu... huihhhh... giler sadis plak rasanye... hahahhahahaha.... memang btol la mak aku kata aku ni lembik...  =_='

pehtu ape lagi ek? hurrmm... pendek citer aktiviti harian dah berjalan macam biase la... cuma aku takbleh ektip sangat.. cepat penat.. berdiri lama sket macam time nak masak kat dapur tu jap2 kena duduk.. amik tenaga, sambung balik.. pehtu duduk balik amik tenaga, sambung balik... huhuhu... kaki tak kuat menampung kot... hahhaha.. kira ok la kan... dapat gak aku masak... walaupun segala benda kat dapur tu dah berabuk berdebu tapi sekarang dah tak dah........  =D ... kelakar okeh... tengok beras, dah berabuk berkutu.. (sebab tu tugas masak nasi sekarang ni jadi tugas en.sOmi.. kena basuh 5 6 kali baru kompiden bersih.. aku kan takleh berdiri lama... hahaha...) segala bawang2, cili2, rempah2 tu semua jangan tanya la... mula2 operasi tu.. tengok2 semua dah lembik2 berbau 'harum semerbak' dah... kuakakakkaka... (ni ayah aku tau ni memang teruk la aku kena bebel siang malam - ayah aku sangat sayang cucu ok.. aku ni tu takleh ni takleh.. semua sebab sambungan ayat ni... 'karang anak tu macam tu, macam ni..' huihhh... part ni kalah mak aku okehhh...... bayangkan anak abg ngah aku yang umor baru 3 bulan tu pun ayah aku dah ajar alip ba ta hari2... hahahahahaa....) ok. ok. tu selingan.. sekarang semua tu dah selamat disemadikan dalam cik tong dah pun... hahahha... sesi pembersihan tu op kos tugas en.sOmi la kan..... aku ni tukang pemerhati yang menutup idung je... paling terok amik kain basah tekap kat idung pehtu dok depan kipas.. hahhahahhahaha... korang bayangkan je la haruman tu macamane ye....


ngidam
setakat ni aku takde ngidam yang terok2 sangat... selalunye aku teringat2 nak makan benda yang biasa aku makan... tapi kan... kalau aku pesan apape kat en.sOmi kan.. mesti en.sOmi nebes.. sebab beliau kata, selalunye ape yang aku nak mesti benda tu takde walaupun selama ni benda tu adaaaaa jeee.... time2 macam ni plak dia takde.. hahahaha.... contoh ritu aku nak roti coklat gardenia tu.. selalu ada je kat kedai tu, tapi ritu bleh plak takde.. lagi satu, roti panjang frankfurter ke ape nama dia.. ala yang selalu makan dengan sosej tu.. kat giant tu tak penah abes stok kot...... tapi ritu bleh plak takde. en.sOmi punye la risau sampai usaha gak cari celah2 roti lain kot2 ada terselit2 ke kan... hadoi laa... hahahahahha...

ada lagi... ritu (ni kira makanan 1st yang aku ngidam la ) aku kan awal2 ritu tak selera makan sangat, nak yang lite2 jer untuk lapik perot tapi kena kenyang.. boleh? hahhaha... so, aku rase nak makan garden salad + chicken pop corn kfc tu... en.sOmi pun gi la beli kat kfc on d way balik keje.. aku rase tu menu yang ready stok kat mana2 kfc sebab tu aku nak garden salad tu je.. (aku ni klau nak teringin makan apape pun selalu bertimbang rasa tau... pikir food yang agak2 senang nak dapat je.. kfc tu adalah berada di deretan kedai jalan ulang alik opis - umah yerr..) tapi kan... bleh plak takde garden salad kat kfc tu!! pelik gak aku.. tapi al-kisahnye en.sOmi yang sayangkan isteri pun gi la carefour plak sebab situ je kfc terdekat yang ada kat area umah kitorang ni.. nak jadi citer ujan la plak... dah la naik motor.. tapi demi isteri terchenta, redah la jugak kan... hua hua hua... tragis! sadis! peliks!  patut la sampai umah lambat, rupanya ada drama swasta disitu.. muahahahahaha...

bila dipikir2 balik macam kelakar giler... sebelum ni takde masalah pun... time peknen ni plak benda2 ni nak jadi... hahhahahaha... mybe tu bahagian en.sOmi.. ye la, aku kena lalui 'fasa2' mabuk bagai.. en.sOmi plak kena lalui situasi2 yang menguji kesabaran tu... tu blom masuk part kena kemas umah sendiri, gosok baju sendiri, nak makan/minum amik sendiri, tolong mesin kain, jemur kain, lipat kain, basuh toilet.. huiihhhh.... mencabar kelelakian okeh... aku berani bet tak semua lelaki mampu buat ni... (eh, ni aku bukan puji laki kau tau.. ni berdasarkan pemerhatian aku dengan sekeliling aku..) so, jangan la kita isteri ni bila peknen mabuk teruk2 tu doa biar la suami rasa ape yang kita rasa.. takpun mintak suami share sakit yang kita rasa... aku rasa dah tak leh pakai mind setting tu yer... sebab ape sebenarnye dalam tak sedar si suami pun ada bahagian dia yang kita tak sedar... time macam ni kesabaran, bertimbang rasa dan tolak ansur tu sangat2 lah penting! (ok. stop, dah macam pakar motivasi aku ni.. huhu.... anggap la ni experience aku untuk share ngan reader/kawan2 aku yang blom kawen.. ngeee....sila beri laluan.)


lain-lain
aku rasa time peknen ni aku manjaaaaa sangat ngan ayah & en.sOmi... ngan en.sOmi tu biasa la kan... kalau bleh bila nak buat apape je kena ada en.sOmi, dia macam bagi semangat kat aku walaupun dia tak wat apape pun... hihihi... ngan ayah aku plak..... aku selalu ngidam nak makan masakan ayah.... dulu tak heran sangat.. sekarang ni, siap bleh order nak ayah masak itu ini... hahahhaahaha... mak aku senyum je... mak tak kesah sebab mak kata, time anak2 dulu ayah tak merasa... so, bila kena kat cucu.. biar lah ayah plak merasa semua tu.... hurrmm... dunia berputar kan...??

-

-

-

-


ok. dah penat bebel dah. sekian pengalaman saya setakat ini walaupun sebenarnye macam banyaakkk lagi benda tak citer. (hep! takleh lempang. senyum kelip2 mata je)  ^_^

1 comment:

  1. jangan selalu sangat scan tau.. tunggu bulan 7 pastu last call sblm bersalin.. aaahhh... banyak ngidam nyer.. hahahaaa
    nak makan Char Kueh Teow TTDI Mantap beb!!! tak?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...