19 August 2011

DETIK KELAHIRAN | LABOUR ROOM

Dah sampai labour room.. terus misi anta ke bilik mawar.. en.sOmi patah balik gi keta baru nak amik barang-barang baby semua *tadi tak bawak sekali konon kot-kot blum masa lagi.. (boleh?)*

So, membaring la aku kat katil tu.  Misi pun datang masukkan ubat bagi berry kat tempat kuar berry tu.. Sekejapan je aku terasa nak berry.. fuhh! lega. rase kosong je perot. *kalau sekarang nak lagi ubat tu boleh tak? sebab dalam pantang ni susah nau nak berry..ho! ho! ho!*  dan berry semua, gi baring kat bilik balik.  en.sOmi pun dah sampai labour room balik dah. pastu.... kejong! aku pandang en.sOmi, en.sOmi pandang aku.. aku senyum kat en.sOmi, en.sOmi pandang aku.. muahahahaha... tak tau nak watpe.. nak suka ke... nak takut ke.. nak wat donno ke... hoooiiiii.... memang kelakar ohh!! serba salah!

semalam aku sembang ngan en.sOmi, ape perasaan beliau time dalam labour room tu? jawapan ~ t.a.k.u.t ! huahahahahhaha... rupenye..... baru ku tahu... hihihi... aku tanye nape takut? beliau kata sebab takut jadi apape kat aku... wahhhhhh sooooooo suuuuwiiiiiiitttttttttt.............. terharu ai... uhuk. uhuk. sorry yeh sebab gelak.. bukan pe, aku rase en.sOmi time tu macam cool je.. pastu siap garang lagi kalau aku nak sembang gelak-gelak.. kadang-kadang aku tengok beliau macam biase je...huhu.. maybe sebab beliau teringat orang kata, bersalin ni adalah antara hidup dan mati kottt... hurmmm... aku plak time tu nak kata takut, tak sangat. cuma aku jadi macammm..... 'ko tau ko dah nak mati tapi sekarang ni ape akan jadi? mati ke tidok? cemane mati tu?' haaaaa..... gituuu.... seram tak??? tapi tu la yang aku rasa... aku cuma nak cepat situasi tu cepat berakhir supaya aku tau ape pengakhirannyer... penantian satu penyeksaan... so, benda tu yang bermain difikiran.. cepat la selesai. cepat la selesai.

Masa berlalu.. disebabkan time tu kul 4am ke bape ntah.. misi suh aku tido dulu.. misi kata sementara tak sakit ni, tido la dulu.. kumpul tenaga.. ok. aku pun try tido.. aku risau en.sOmi sebab kena duduk keras je kat sebelah aku takde tempat tido.. tapi kena marah. ok. fine. dah kena marah. aku pun zzzzzzzzzzzzz.........

Entah dalam jarak bape tempoh dia, tetiba sakit tu datang.. kali ni lagi sakit.. fuhh fuhh aku tarik hembus nafas.. sampai dah tak tahan, misi suh sedut gas.. ok. bila sedut, lega. sakit lagi. sedut lagi. lega. sakit lagi. sedut lagi. lega. semakin kerap sampai en.sOmi yang kena pegangkan mendalah tu. aku dah tak larat. time tu memang sukati aku je. sakit. sedut. hilang sakit. tido. ntah bape lame macam tu.. aku dah tak hirau sekeliling dah.. orang nak buat ape kat aku pun aku tak heran dah... sampai la kul 6am macam tu kot.. aku dalam keadaan stabil, en.sOmi kata nak gi solat. ohh... lupe. masuk-masuk labour room je, en.sOmi dah bagitau mak ayah aku. sekadar nak bagitau. rupenye mereka terus datang.. bila aku risau mane mak ayah nak tunggu, en.sOmi terus marah.... 'boleh tak jangan serabut benda lain time ni? pandai-pandai la mak ayah nanti..'  T_T      tsk. tsk. tsk. kena marah. *ok. baru aku perasan, rupanye part  ni dah boleh tunjukkan yang beliau takut kan..... huhu..*

So, sepanjang en.sOmi gi solat.. sakit tu makin menggila.. misi ade check jalan kot time tu.. baru 5cm.. huhaiii.... dari kul 2am tadi sampai dah subuh.. baru gerak 1cm jeerrrrrrrrr........... =_='     aku dalam mamai time tu.. sebab tadi misi cucuk pethedine. ubat tahan sakit + nak suh baby kuar. misi suggest suh amik sebab aku dah over due. pastu jalan blum bukak banyak. takut baby lemas kot.... ok. tetiba je aku dengar ramai orang masuk bilik tu. misi kata, doktor nak masukkan alat mende ntah sebab nak check baby. (doktor pelatih ohh...) graf jantung baby tak cantik. aku ok je. macam aku kata tadi... time macam ni memang berserah je... ko wat la ape pun, asalkan budak dalam ni kuar cepat. ho! ho! hoiii !!

TETIBE .................
doktor tak sempat nak masukkan alat tu... aku sakit giler!!! terus aku teran!! hahahhahahahahhaha..... kelakar giler ohhh.... terus terkejut semua doktor. misi pun terkejut. kelam kabut. misi tanya... 'puan dah nak teran ke??' aku angguk je... kat mulut aku cuma 'sakit..... sakit..... urrrhhh....' begituu... ehhh... aku punye suara pelan je tau... aku bukan yang jerit-jerit tu... sebab aku ingat time anternatal class ritu diorang kata jangan jerit, nanti tenaga abes... haaaaa... so, aku cakap sakit sakit tu pun sopang santung jerrr....  =)

OK sambung.
Korang tau nape tetibe je takde signal aku terus nak teran? sebabnye tetibe je aku rase ade benda bulat kat tempat kuar baby tu... huaahahahhahaha... aku terkejut sebenarnye. dah la tengah sakit, tetiba ade benda bulat plak kat situ. aku belasah je teran tu.. hahahahhaha... misi terkejut. terus check jalan. eh, ke doktor yang check jalan tu.. entah la.. aku tak nampak sangat sebab tak pakai cemin mata. ai kan rabunnn.... huhu... pastu aku dengar ... 'ok.. dah 10 cm' 'eh..10cm dah? tadi baru bape je..' pastu aku dengar suara en.sOmi kata 'Ya, Allah..' errr.... aku lemah sket suara en.sOmi ni.. bukan pe, aku bila macam tu automatik macam tanak tunjuk yang aku sakit sangat. tanak beliau risau. sian la kat en.sOmi... banyak dah susah + resah + gelisah sebab aku... huhu... pastu aku dengar plak belah kiri aku ade misi kot pegang perot aku.. tolak-tolak sket nak betolkan kedudukan baby bagi senang kuar... pastu aku dengar lagi...

'puan.... puan nak teran dah boleh teran dah...'
aku pun terus laaaa... urrrrggghhhhhhhhhhhhhh..... *takde hasil*  main belasah je teran macam tu.
'puan.. puan jangan teran macam tu... nanti sakit tekak.. abes tenaga... puan cuma teran macam nak berak tu... teran geram. geramm sangat...'
ok. terus teringat time anternatal class tu ajar cara nak teran.. baiklah!! tarik nafas dalam dalammmm..... rapatkan kaki ke punggung... rapatkan dagu ke dada............


suara sekeliling : ok puan, 1.. 2.. 3.. terannn...
aku : urrrrggghhhhhhh.....
orang keliling : ok.. good... geram lagi puannnn...
aku : urrrgghhhhhhhhhhhhhhhhh.......... *sampai abes nafas*
korang tau... time ni en.sOmi ada sebelah.. beliau pun ikut teran macam aku.. huhu.. memang ada kesan. aku jadi lagi semangat!
orang keliling : ok puan, sikit lagi... dah nampak dah ni... suami meh sini tengok. dah nampak kan....
en.sOmi : betul yang, dah nampak.. kuat lagi ye..
aku : *tarik nafas dalam dalammmmmm* urrrrgghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh............
en.sOmi : urrrrrgggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....
orang keliling : geram lagi puan! geram lagi !!!

sampai abes nafas aku...

orang keliling : good.......... pandai la puan teran..... ok sikit lagi...
aku + en.sOmi : urrrrrrggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....................
orang keliling : ok........ selamat dahhh....
aku : fuhhhhh.....
en.sOmi : Alhamdulillah...

# ni kira dipendekkan citer la kann.. haha.. sebab aku pun tak ingat dah bape kali sebenarnye aku teran.. tapi en.sOmi kata tak sampai 5 kali dah kuar semua.. #

misi : tengok ni baby ape...
aku : gurl... *sebenarnye time tu ade gak main belasah cakap je sebab aku kan rabun. muahahahhahahahahhahahaahahah...... salahkanku jangan salahkan ku...*

lepas tu biasa la... proses jahit menjahit.. huaaaa... dekat sejam gak la.. sebab doktor yang jahit tu adalah sungguh teliti.. sampai longlai kaki aku tahan.. haha.. yang aku misi dok letak baby kat aku bagi baby isap susu.. selesai semua.. misi lain plak datang amik aku gi wad.. wad delima.. kali ni aku merasa naik katil pastu tolak sampai wad.. sebelah aku letak baby... tolak kuar labour room.. nampak muka mak ayah aku senyum-senyum.. muahahahhahahahhahaha... kalau lah semua tu dirakam, memang aku la yang akan gelak giler.. rase macam retis dalam drama hari ini je... hahhahahhaha....

begitulah...........
panjang kan citer aku???
ehh.. haruslah kan... kata anak sulung... pes eksperien pulak kannnn.... hahaha...
memang betol kata orang... lepas bersalin, ilang dah semua sakit...
cuma orang kata, lepas ni nak anak lagi tak?? huihhh... opkos la nak.... cuma tunggu la keadaan stabil dulu... semuanya tak semudah yang disangka... dari berdua, sekarang bertiga.. dulu jaga orang besar.. sekarang jaga orang kecik... banyaaakkkkkkkk beza... banyaaaakkkkk benda kena belajar... tempoh berpantang je dah banyaaaaakkkk benda baru.... sampai hari-harilah aku berzikir bagi cepat lah tempoh pantang ni abes.. hahahahha....

Thanks to all.. to en.sOmi, mak, ayah, abang, akak ipar, adik, tok, family mentua.. semua la...
Thanks jugak kat semua staff HUKM... diorang memang THE BEST !! SANGAT SUPPORTIVE untuk ibu beranak sulung macam aku ni... =)



.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...